Rozmowa z dyrektorem GZOZ Michał Sowińskim

1.W jaki sposób pacjenci mogą zostać przyjęci do lekarza POZ i specjalisty w dobie pandemii w naszym ośrodkach?

 

 

 Według aktualnych rekomendacji kolegium lekarzy Rodzinnych w zakresie rejestracji ( część administracyjna przychodni) optymalną formą umawiania porad jest rejestracja telefoniczna na określona godzinę.

         Organizujemy pracę tak by w miarę możliwości pacjenci nie spotykali się w poczekalniach i korytarzach.

Harmonogram dnia pracy w naszej poradni to:

1. Teleporady

2. Szczepienia i bilanse w gabinecie pediatrii

3. Wizyty osobiste pacjentów zakwalifikowanych w trakcie teleporady.

4. Wizyty domowe pacjentów po wcześniejszym zakwalifikowaniu w trakcie teleporady.

 

2.Jak  wygląda aktualnie bezpieczne dostanie się do ośrodka zdrowia po zakwalifikowaniu w trakcie teleporady przez lekarza?

 

 Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pacjentom dokładnie myjemy i odkażamy powierzchnie i sprzęt przez personel sprzątający, dezynfekujemy klamki i wietrzymy pomieszczenia. Nasi lekarze oprócz podstawowych zasad higieny dezynfekują stetoskopy i inny drobny sprzęt medyczny.

Dla pacjentów z objawami infekcji w każdym z ośrodków mamy oddzielne pomieszczenie tak zwana izolatką , a w ośrodku zdrowia w Woźnikach dla wszystkich pacjentów GZOZ dodatkowo przygotowaliśmy namiot medyczny

 Każdy pacjent odwiedzający osobiście poradnie przychodząc dzwoni dzwonkiem personel poradni zwraca uwagę aby:

- zabezpieczone były usta i nos pacjenta.

- odkażone ręce i zmierzona temperatura.

Pacjent zobowiązany jest też do wypełnienia ankiety medycznej ze swoimi danymi i przekazuje ja personelowi poradni.

 

3. A jak mogą zostać przyjęci pacjenci przez LekarzyPOZ i specjalistów?

 

 Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej i innych organizacji medycznych,  każdy problem zdrowotny jeśli jest to możliwe lekarze rozwiązują w ramach teleporady.

Lekarz w trakcie teleporady ustala:

- czy zgłoszony problem nie sugeruje stanu zagrożenia życia,

- lekarz poradni korzysta z dokumentacji medycznej pacjenta !!!, którą dysponuje  i decyduje czy może rozwiązać to w ramach teleporady czy niezbędna jest wizyta osobista.

-wizyty pierwszorazowe u specjalistów niemal zawsze są osobiste!!! Organizujemy pracę w poradniach specjalistycznych gdzie dominują wizyty osobiste zwłaszcza  tak aby pacjenci nie spotykali się na poczekalniach i korytarzach

- staramy się również rozdzielać wizyty lekarskie zwłaszcza osób starszych  i chorych przewlekle.

-dbamy również o bezpieczeństwo naszych ciężarnych są przyjmowane poza kolejnością

-w gabinecie stomatologicznym wprowadziliśmy dodatkową dezynfekcję jamy ustnej przed usługą stomatologiczną(gabinet wykonuje pełen zakres usług w tym wypełnienia leczenie kanałowe i protezy)

-w gabinetach rehabilitacji realizujemy pełen zakres usług w tym poza kolejnością dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności

- lekarz ma za zadanie również na podstawie wywiadu ocenić prawdopodobieństwo COVID.

 

4. Jeśli tyle nowych zadań jest realizowanych w ramach telemedycyny to pojawiają się sygnały od mieszkańców naszej gminy że ciężko się skontaktować telefonicznie z ośrodkiem?

 

Oczywiście ilość połączeń i długość połączeń ze względu na teleporady uległa wydłużeniu , ale staramy się aby każdy pacjent uzyskał pomoc w dniu zgłoszenia w tym celu uruchomiliśmy dodatkowe linie telefoniczne w Woźnikach i Kamienicy telefony dostępne na stronie internetowej poradni www.przychodniawozniki.pl ,gdzie istnieje również możliwość rejestracji internetowej (wg wymagań NFZ jedna linia telefoniczna na 3000 zadeklarowanych pacjentów). Dodatkowo nasz personel rejestracji przy wizycie telefonicznej aktualizuje dane teleadresowe pacjenta co umożliwia oddzwonienie przez lekarza do pacjenta jeśli ten w wyznaczonym terminie nie odbył teleporady.

 

5.A co jeśli pacjent potrzebuje jednak osobistej wizyty w gabinecie lekarza czy jest to możliwe?

 

O przyjęciach pacjentów  zawsze w ramach teleporady decyzje podejmuje lekarz i może na tej formie porady poprzestać jaki i przyjąć osobiście

Jeśli ustali, że pacjent ma problem medyczny wymagający osobistego zbadania wzywa pacjenta na umówioną godzinę i bada osobiście. To ważne , aby pamiętać że infekcje stanowią tylko pewien wycinek  z usług medycznych  dla naszych pacjentów.

 

6. A jeśli pacjent ma infekcje? przecież nie każda infekcja to podejrzenie Covid zwłaszcza że nadciąga okres grypowy.

       

Zgadzam się całkowicie pacjent musi mieć możliwość oceny swojego stanu zdrowia również w trakcie infekcji dlatego każdy lekarz jeśli uzna w trakcie teleporady że pacjent wymaga osobistej wizyty wezwie go i z zachowaniem procedur bezpieczeństwa w izolatce w zakresie który uzna za stosowne może go zbadać. Dodatkowo od 01.10.2020 w ośrodku w Woźnikach przygotowaliśmy namiot medyczny w którym może lekarz zbadać pacjenta infekcyjnego . Od razu uprzedzam pytanie dlaczego nie we wszystkich punktach , gdyż tylko tu mieliśmy możliwość przygotowania odpowiedniej śluzy medycznej , zwłaszcza że NFZ nie przekazał dodatkowych środków na tworzenie takich miejsc.

 

7. A co z pacjentami wysoce podejrzanymi o COVID co z badaniami i izolacją pacjentów?

 

Od 02.09.2020 to lekarze rodzinni otrzymali nowe zadanie i uprawnienia

Lekarz POZ kwalifikuje pacjenta do badania na SARS-COV-2 w trakcie teleporady lub wizyty osobistej (dzieci do 2 rż -zawsze wizyta osobista)

Kryteria kwalifikujące to :gorączka, duszność , kaszel , utrata węchu lub smaku.

 Lekarz poprzez aplikacje gabinet. gov.pl wystawia pacjentowi skierowanie na badanie (niestety jest to czasochłonne) i poleca osobiście udać do punktu pobrań tzw drive thru podając mu unikalny nr skierowania i wystawia do Sanepidu druk ZLK1 o podejrzeniu choroby zakaźnej na podstawie którego Sanepid określa osoby z kontaktu i decyduje o izolacji osób zdrowych z kontaktu.

Pacjentem z dodatnim wynikiem zajmuje się lekarz rodzinny kierując go do zakaźnika , który decyduje o hospitalizacji , przesłaniu do izolatorium lub izolacji domowej.

Osobie pozytywnej lekarze POZ mogą przedłużać Uwaga!! Nie skracać! okres kwarantanny nie wcześniej niż 8 dnia odbywania izolacji i wystawiać jeśli to konieczne druk ZUS ZLA.

 

8.Ile trwa izolacja pacjenta dodatniego?

 

Izolacja trwa 10 dni od pozytywnego wyniku testu jeśli pacjent nie ma objawów , a jeśli choruje i pozostaje w izolacji domowej to do 3 dni kiedy pacjent jest bezobjawowy i do tego czasu lekarz POZ przedłuża L4 a o izolacji osób zdrowych z kontaktu decyduje Sanepid

 

 

9. A co z badaniami  w naszych ośrodkach czy są realizowane?

 

Badania laboratoryjne zgodnie z wytycznymi wykonywane są wtedy gdy jest to konieczne do postawienia rozpoznania lub podjęcia decyzji terapeutycznych i jest to zawsze indywidualna decyzja lekarza. Nasze laboratorium i punkty poboru pracuje na pełnych obrotach .

Również na bieżąco wykonywane są badania ekg ,injekcje , wlewy kroplowe , KTG u ciężarnych  i badania usg w tym tarczycy i jamy brzusznej!!!

Pacjenci są umawiani na konkretne godziny aby zachować bezpieczeństwo zwłaszcza osób starszych , przewlekle chorych i ciężarnych

 

10. A szczepienia i bilanse zdrowia?

      

Lekarze naszych poradni promują zgodnie z wytycznymi szczepienia przeciw grypie zwłaszcza u osób starszych powyżej 65 roku życia(refundacja50%) i dla seniorów 75 + i pracowników medycznych (darmowe) oraz osób chorych przewlekle. Podobnie promujemy szczepienia przeciw pneumokokom w wybranych grupach wiekowych

Szczepienia wg kalendarza szczepień są realizowane na bieżąco , chociaż przez zdalną szkołę praca higieny szkolnej był, utrudniona.

Podobnie sytuacja ma się z bilansami zdrowia po powrocie do szkół i przedszkoli zadania te powinny nabrać tempa.

 

11. A co z kardiologiem , który przyjmował w ośrodku?

 

Na szczęście udało się pozyskać nowego specjalistę  kardiologa Dr Marzannę Puszer-Rak , byłą ordynator  ze szpitala w Lublińcu i już od 29.09. 2020  konsultuje naszych pacjentów

  Dziękuje za rozmowę.

 

27 września 2020

Data publikacji:

Przychodnie:

Studio reklamowe:

Kontakt telefoniczny:

Mapa strony:

Przychodnia Woźniki

Przychodnia Kamienica

Przychodnia Starcza

Wszelkie prawa zastrzeżone  © Gminny Zespół Ośrodków Zdrowia w Woźnikach

Woźniki: 34 3573 011

Kamienica: 34 3579 52

Starcza: 34 3140 319